full width image

Fysioterapeuttinen fysiikkavalmennus

Fysioterapeuttinen fysiikkavalmennus sai alkunsa, kun huomasin hakeutuvani yhä useamman asiakkaan kanssa kuntosalille ja sieltä ohjaavani heitä milloin kehonhuoltoon ja milloin lenkille tai voimaharjoittelun pariin. Tavoitteena saada asiakas itse kuntouttamaan itseään ja näin pysyvämpiä tuloksia. Usein on käynyt myös niinkin onnellisesti, että siitä on löytynyt liikunnan ilo ja kipinä ;)

Oikeastaan "valmentamiseni" on oikeasti ihan vaan fysioterapiaa. Yhä edelleen tänä päivänä fysioterapia mielletään hieronnaksi tai vähintään kuminauhan vemputtamiseksi ja pienten liikkeiden hinkuttamiseksi. Siksi ryhdyin tekemään tätä työtä myös hieman erilaisella nimikkellä ja kutsumaan sitä valmentamiseksi. 

Missään tuki- ja liikuntaelinvaivassa, pelkkä lepo ei ole hoitona vaivan paranemiseen. Aina voi tehdä jotain, vaikka käsi olisi paketissa tai selkä kipeä. Aktiivisuus nopeuttaa myös kuntoutumista ja kuntoutuminen on parasta aikaa keskittyä omiin heikkouksiin tai rakentaa pohja (liikkuvuus ja hallinta) kuntoon.

Fysiikkavalmennus tarkoittaa, minun työssäni ja minun mielestäni, fyysisten ominaisuuksien kehittämistä omia tavoitteita tukevalla tavalla, terveys ja hyvinvointi huomioiden. Minun tehtävänä fysioterapeuttisena fysiikkavalmentajana on siis kuntouttaa, löytää tavat treenata vaivasta huolimatta, kehittää fyysisiä ominaisuuksia (vaivoista/haasteista huolimatta) ja mahdollistaa terveiden harjoituspäivien määrää.

Olet sitten tähtäämässä MM-kisoihin tai aloittamassa liikuntaharrastusta, voit rohkeasti kysyä minulta valmennusta. Paras hetki aloittaa oman kehon huolenpito on silloin, kun vaivoja/kipuja ei vielä ole.



full width image

Valmennuksista

Yksilön fysiikkavalmennus

Yksilön ja miksei porukankin fysiikkavalmennukseen kuuluu AINA alkuun kehon kartoitus, jossa selvitetään, mitä alueita tulisi vahvistaa ja missä tarvitaan lisää liikkuvuutta. Samalla saadaan kokonaisvaltainen kuvan asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön kunnosta, kehon tuntemuksesta ja hallinnasta. Kartoituksia tehdään matkan varrella tavoitteista riippuen tietyin väliajoin, esimerkiksi puolen vuoden välein. Näin näemme molemmat kehityksen ja pystymme muuttamaan harjoituksia niin, että vältytään turhilta vammoilta/loukkaantumisilta. Ja mikä parasta, näin kehitämme fyysisiä ominaisuuksia parhaiten!
Yksilön valmennuksessa ennen kartoitusta kuitenkin määrittelemme yhdessä tavoitteet, aikataulua ja harjoitusmääriä. Alkukeskustelun ja kartoituksen jälkeen suunnittelen harjoitusohjelman, tarkemmin usein 4-8 viikoksi kerralla. Pidemmän aikavälin suunnitelma tehdään suurpiirteisemmin, mitä ominaisuuksia painotetaan milloinkin.

Esimerkiksi, jos tavoitteena on juosta puolimaraton läpi 9 kk päästä, jaan harjoitusohjelman 2-3 kk jaksoihin ja jokaisessa jaksossa on oma pääpainotusalue. Tällöin harjoittelu on progressiivista ja kehitystä tapahtuu, treenimäärät ei nouse yhtäkkiä liikaa ja myös keho saa vaihtelevaa ärsykettä.

Valmentajana pidän erityisen tärkeänä kommunikointia ja muun elämän huomiointia treeniohjelman suorittamiseen. Jos väsyttää/on kiire tai sairastelua, suunnitelmaa muutetaan herkästi!

Yksilövalmennuksessa on mahdollista keskittyä vain jonkun tietyn ominaisuuden kehittämiseen kerralla. Esimerkiksi lajiharjoittelun tueksi, voiman ja liikkuvuuden kehittäminen. Tai voin tehdä kokonaisvaltaisen, kaikkia osa-alueita huomioivan ohjelman.

Tärkeintä harjoittelussa on, tavoitteista riippumatta, treenien mielekkyys ja luotto ohjelmaan!

Tähän pyrimme aina yhdessä ja muutamme suunnitelmia tai sisältöjä tarpeen mukaan.


Ryhmän/joukkueen fysiikkavalmennus

Joukkueen tai ryhmän fysiikkavalmennus etenee saman kaavan mukaan kuin yksilönkin, mutta ryhmässä asetetaan tai selvitetään lisäksi yhteiset tavoitteet ja suunnitellaan yhteinen ohjelma. Ryhmän tai joukkueen fysiikkavalmennuksen lähtökohtana on AINA yksilöllisyys ja yksilön haasteiden kehittäminen!

Jokaiselle ryhmän/joukkueen jäsenelle tehdään kartoitus, jonka perusteella voidaan tehdä joko muutaman liikkeen tai pidempi yksilöllinen ohjelma. Usein eri lajien joukkueissa esiintyy urheilijoilla/harrastajilla samankaltaisia haasteita, jolloin harjoitteet voi yhdistää suoraan lajiharjoittelun pariin esimerkiksi alkulämmittelyyn.

Etenkin, jos kyseessä on jokin tietty laji, fysiikkavalmennuksen tulisi tukea lajia, eikä toimia omana harjoituksenaan. Tämän vuoksi teen ja haluan aina toimia tiiviissä yhteistyössä valmentajan kanssa.

Lajiharjoittelun tukena fysiikkavalmennus on erityisen tärkeä ja hyvä lisä lajitreenien ohella. Tämä ei tarkoita, että pitäisi tähdätä huipulle tai olla jo siellä, vaan fysiikkavalmennus sopii kaikentasoisille ja ikäisille harrastajille tai kilpailijoille.

Fysiikkaharjoittelun tärkein tavoite on aina ennaltaehkäistä vammoja JA kehittää fyysisiä- sekä lajiominaisuuksia.


Kehonhuolto -valmennus

Liikutaan yhdessä, opitaan uutta ja voidaan paremmin!

Aloitus: Toukokuussa 2022
Kesto: 3 viikkoa
Hinta: 24 €
Kehonhuolto koostuu monesta osasta. Venyttelyn lisäksi kehonhuoltoa on nukkuminen, ruokailu, tietoinen ja tiedostamaton hengitys, ulkoilu luonnossa, pötköttely sohvalla, muu harjoittelu jne. Tässä valmennuksessa opetellaan ja etsitään juuri sinulle sopivat tavat huoltaa kehoa.
Sinulle, joka haluat pitää huolta omasta kehosta kokonaisvaltaisesti.

Valmennus sopii muun harjoittelun tueksi, kenelle tahansa iästä, kuntotasosta tai taustasta riippumatta.

  • Palautumiseen
  • Arjen ja harjoittelun kuormituksen tasapainottamiseen
  • Liikkuvuuden lisäämiseen
  • Sulavan, ninjamaisen ja hyvinvoivan kehon tavoitteluun

Kolmen viikon valmennus sisältää:

  • Lyhyitä luentoja kehon toiminnasta, palautumisesta, kehonhuollosta ja liikkuvuudesta
  • Kolme kehonhuoltoharjoitusta joka viikko
  • Fysioterapeutin apu ja tuki

Sinä tarvitset:

  • Intoa oppia lisää omasta kehosta
  • Hierontapallon (tennis-, faskia-, pesispallo)
  • Vastuskuminauhan (iso rinkula tai pitkä nauha)
  • Facebook -tilin

Valmennus toteutetaan Facebookin suljetussa ryhmässä, jossa on mahdollisuus keskustelulle ja kommenteille. Kaikki luennot ja harjoitukset on mahdollista toteuttaa oman aikataulun mukaan.